2005-12-15

Kul kul tur

...som Niklas Ekdal mycket riktigt förklarade i dagens DN:

"Allting hänger på kulturen
Efter den senaste rapporten från Brottsförebyggande rådet är det hög tid att ta itu med de kulturer som ligger bakom den grova brottsligheten. Hårdare tag, alltså, mot misshandelskulturen, rånkulturen, knarkhandelskulturen och rattfyllerikulturen"
-----------

Jamen visst är det så. Jag stör mig på ytterligare en kultur också, och det är den [gissa själv] vars anhängare aldrig förstår sig på stockholmare och stockholmska. Stockholmsk humor! Ironi! Fresh humor & lifestyle. Alles. Vi är så bäst, läs och lär.

En äkta stockholmare

1) Dräggar runt med nyköpta prylar varje dag (hur hinns det?)
2) Säger BARA en massa PK-saker (vi är mest PK i hela världen)
3) Måste vara töntigt anti allt. Revolutioooon!
4) Så löjligt mediekåta (Vet allt, "känner" alla, allt)
5) Klagar ihjäl sig på kollektivtrafiken (Gnisslar tänder på perrongerna när tåget är 30
sekunder sent så att det överröstar tåget som saknar in)
6) Festar hela tiden för att få bekräftelse (Jag HAR kompisar!)
7) Är otrogen (Usch...okej, inte alla, men 99%) & går i terapi för det
8) Babblar i mobil hela tiden (å Guu' folk måste HÖRA att jag har ett liv)
9) Är så j-a 'med', medveten (glor på alla såpor, handlar rättvisemärkt, reser hela tiden, med i Amnesty etc)
10) Hälsofascistar; hurtar runt, räknar glykemiskt index (hur det nu stavas), skaffar PT och får professionell hjälp för att de ätit lite för mycket godis.
11) Demonstrerar på plattan för något konstigt folk.
12) Förföljer aldrig aldrig aldrig någon! (Det gör bara inflyttade) eller är efterhängsen.

...listan kan göras lång. Vilken kultur klår detta?

19 kommentarer:

Wille sa...

..och kan bara prata om bostadsmarknaden med okända människor: bostadskön alternativt svart kontrakt alternativt priser och lägen på borätter, beroende på hur nogräknande personen ifråga är och vilken ekonomisk ställning denne har.

När jag bodde i Stockholm 2001-2002 (innan jag flydde landet) genomled jag jag vet inte hur många kvällar med tjejer som bara kunde prata om bostadsmarknaden. Spriten var min räddning.
Hör jag en jävla stockholms-brud till prata om bostadsmarknaden i hela mitt liv så finns en överhängande risk att jag går lös på en våldsam massmordsturné.

Av det kan vi dra slutsatsen att långvarig exponering till den stockholmska kulturen kan driva folk till våld och vansinne.

louisep sa...

Ja, just så. Kultur har inte alltid med ursprung att göra. Desto mer med geografiskt läge att göra, och kan skifta från det man stänger dörren till sitt hem och står och hänger på sitt lokus, går i skolan, drar fram i demon eller vad man nu pysslar med.

Förresten Sakine, vill jag inte höra en massa defaistiska vibbar från dig. Så vaddå att en grinig kärring ringt och gapat, och så vaddå med det och annat. Slå pannan i tangentbordet och fortsätt som ingenting har hänt.

sakine sa...

...bostadsmarknaden ja. Därför är det så skönt att sitta still i sin lilla vrå långt utanför tullarna. Hysteriskt.

Hahaha! Känner jag inte igen det där. Tro nu inte att Stockholmska killar är något bättre. Numera är de även besatta om status, jobb och media. Jäkla tröttsamt.

Men...saknar man inte Stockholm utomlands då?

sakine sa...

louise: Jo, men de har börjat flippa ur totalt. Kärringen var inte den enda.

Jag tänker dock fortsätta skiva krönikor som vanligt. Det spelar ingen roll vad jag skriver och jag lever för att skriva/tycka till. Den som fortsätter med sin besatthet får vi se vad jag gör med. Men det får bli en framtida fråga.

Fp hade jag ändå tänkt trappa ner på oavsett galningar som uppmanar att "följ Rojas i Rörelsen!".

Fjantar. Och jag slår vad om att dessa inte är stockholmare. I så fall är de inflyttade. Usch, kommer hit och förpestar med sina konstiga kulturer...vad gör man!

louisep sa...

Gott att höra. Jag läste precis på exilen, och det var verkligen ingen kul läsning. Sedan gick jag in här och läste Lindholm och sedan din uppgivna ton.

Ja, för 17, ge FP på båten, du klarar dig fint ändå.

Jävla skitkulturer det finns! Akta dig för dem.

Wille sa...

Sakine:
Saknar Stockholm? Korta svaret är "nej".

I svaga stunder när man skönmålar stan kan man sakna sommareftermiddagar/kvällar med vänner när man går från ställe till ställe längs vattnet och dricker en öl på varje ställe. Och så ser väl stockholms-tjejer i ärlighetens namn i genomsnitt bättre ut än sina brittiska motsvarigheter.

Men helt nyktert saknar jag inte stan överhuvudtaget:
Det är en liten jäkla ankdamm där folk struttar runt som om det vore världens största metropol och de vore superstjärnor för att de känner någon som känner någon som blev utröstad andra dagen i Big Brother 1999.

Det är så mycket obefogad självgodhet och penismätande av 3cm snoppar (som folk försöker få till att de är 5cm) så man kan må illa av mindre.
För att inte tala om att svenskar generellt sett är ett ociviliserat folk som inte har en aning om vett och folkhyfs.

Slut på spyende av galla.. :)

sakine sa...

Louise,
oj, jag skrev en sak lite luddigt. Det var alltså en nationalist-tok (via telefon)som uppmanade det där med Rojas, inte någon stackars folkpartist.

Jo då, jag har irriterat mig lite på partipolitikens ideologilöshet ett bra tag. Bläh.

sakine sa...

Wille, vad är det där för drygt "nej". Sakna lite för fan!
Wiiho. Vilken kritik. Fan...är vi så hemska? Tur att man reser lite då och då & har en massa mångkultur (Rojas så kallade "arv"). Det där stopperiet och alla jävla komplex stockholmare envisas med har jag aldrig riktigt hajat.

Brittiska tjejer...de klär sig typ som Spice Girls? Inte riktigt, men lite så där konstigt. Långa, lite feta och ölmagar. Bleka, stripigt hår och skrikiga.

Wille sa...

Nej, svenskar är nog inte så hemska överlag, men tyvärr finns ju alltid en minoritet som står ut och märks, och den svenska varianten är värre än många andra länders motsvarande.

Nåja det finns ok brittiska tjejer också.
Och i London är det lyckligtvis inte speciellt många engelskor överhuvudtaget. Ska vi pratat smältdegel av kulturer finns nog inget ställe med större kulturell variation.
Jag bor i en stadsdel med mycket östeuropeer, sydeuropeer och indier, och det är vanligare att jag hör svenska än engelska med brittisk accent på gatan.

Men här är det inga minoriteter som är speciellt brottsliga (vad jag märkt), kanske för att alla har jobb, även de med bristande språkkunskaper (beställa på McDonalds kan vara ett äventyr i sig, många pratar knappt hjälplig engelska). Och jobbar de inte som lönearbetare så har de sina egna små affärer och företag.

Fredrik Lindholm sa...

Que?

Jag känner igen mig bara i punkt #5, och då har jag en betydligt högre tröskel än 30 s.

Punkt #11 borde väl du uppskatta, Madon?

sakine sa...

Lindholm, du har nog märkt att du är lite speciell? (Vilket är någon finfint, vi är alla mer eller mindre speciella).

Elvanan ja ;-)

sakine sa...

Jonas, lev väl i innerstaden.

Wille, Det låter helt underbart. Jag är för tillfället mycket trött griniga smygrasister som ser onda utländska kulturer i allt.

Undrar varför stockhomare är så schizo: pk-ismen läggs ju till för att stockholmarna HAR otroligt löjliga och många fördomar. Helt besatta över att kollektivisera.

sakine sa...

Huvudsta? Lyx! Jag bodde på sexton fjuttiga kvadratmeter i Västra skogen innan jag flyttade ut till hooden och minns den snabba vägen in till stan.

Nog kvalificerar sig Huvudsta som 'innerstan' i mina ögon :o)

Tomas Melin sa...

Kan ju konstatera att willes "när jag bodde i Stockholm 2001-2002" föder misstankar om att han egentligen är utomsocknes. Ingen (nåja...) vet vilken västgötsk, norrländsk eller (gudhjälpe dem) blekingsk kultur han kommer ifrån, men det förklarar säkert brist på saknad.

sakine sa...

Tomas, så rätt så rätt så.

Wille - med kulturellt arv från svensk håla? *RYS*

Sven Holmström sa...

"Huvudsta? Lyx! Jag bodde på sexton fjuttiga kvadratmeter i Västra skogen innan jag flyttade ut till hooden och minns den snabba vägen in till stan."

De riktigt bra minnen jag har från Stockholm (och jag har ju aldrig bort där, lantbo som jag var tills jag flyttade till Istanbul) är dricka ohemult med sprit i innerstan och sen gå till Västra Skogen. Det brukar ta ett par timmar att gå den vägen vid den 'tidpunkten'. Fast det handlar og mest om att jag av någon anledning tycker att det är otroligt roligt att gå långt när jag är riktigt full.

sakine sa...

Åh, jag brukade springa en slinga från Västra skogen till stan och tillbaks när jag bodde där. Annars är det sjuuuukt kul att cykla på fyllan. Akta så du inte trillar i vattnet på vägen bara.

Solna är en bra kommun också, låg skatt och nära det mesta.

Jag letade lägenhet i Råsunda men gav upp. Dessutom är det inte så kul att pendla till Botkyrka därifrån. Jag gillar både norr och söderort (uppväxt norr om stan).

Wille sa...

"Utomsocknes"?
Ja, inte är jag någon infödd söderkis, eller nasal-talande Östermalm/Lidingö/Djursholms-kille (varför pratar de som kastratsångare utan kulor bara för att de är därifrån?!).

Jag har dock bott på en hel massa ställen och aldrig längre än 4-5 år på ett ställe, så jag skulle inte påstå att jag är från något specifikt ställe.
Däremot kommer jag inte från något av ställena som misstänks (har heller aldrig bott där), och jag dementerar å det kraftigaste att jag skulle vara norrlänning.
Har aldrig ens besökt något ställe norr om Gävle..

sakine sa...

Inte besökt ställe norr om Gävle...tja, då har du inte missat något, om vi säger så.

Usch...kunde du inte låtsas längta hit? Nu längtar ju jag (och säkert många med mig) bara bort.

Pain...