2006-01-23

Fattig, lille vän?











Expressen har en artikelserie om fattiga ungdomar i Sverige. Då har de alltså hittat en svensk tjej att visa upp, "Elin Edling, 23, från Flen". Och så står det
"Hon har inget arbete
Hon har ingen rätt till a-kassa
Hon har ingen egen bostad
Hon tillhör de nollklassade"

Vem känner inte igen lilla Elin? Hon skulle kunna vara vilken tjej som helst. Hamnar snett, drömt om att jobba med hästar hela livet, fått ont i ryggen och kanske hamnat på IV-programmet innan det gått utför. Hon får dock socialbidrag såsom en tredjedel av alla mellan 18-29 år. Elin har tydligen schysta kompisar och kille som hon får bo hos, och tidningen gör en grej av att hon har tio kronor. Tio spänn? Då måste hon vara ganska dålig på att hushålla med sitt socialbidrag. Jajaja, jag ska inte förstöra tidningens case: en fattig stackars svensk tjej. Som för övrigt får 248 kronor per dag i så kallat aktivitetsstöd och en lyx hon vägrar ge upp är hyrfilm.

Så. Vad säger nu detta? Det säger mig två saker: Det svenska systemet är genomruttet som skapar detta ungdomsutanförskap. Invandrarutanförskap också, för den delen. Anledning: STEL ARBETSMARKNAD. Rutten arbetsmarknad, så kvävande, så kvävande. När du väl har fått arbete gör du bäst i att hålla fast vid det hur förjävligt det än är. Är du utanför har du en hög mur att passera. Och jobben är inte så där överdrivet växande när man hårdbeskattar arbete. Själv skulle jag lätt kunna fixa ett svartjobb efter lite snokande. Alla har tyvärr inte koll & nätverk.

Ska man då tycka synd om Elin? Nej, det är inte synd om henne p g a hennes nuvarande situation. På ett sätt är det synd om henne jo: hon verkar inte ha fått en smart uppfostran. Kan man som 23-åring inte ens spara så att man har mer än tio spänn när det är flera dagar kvar är man en liten barnrumpa som borde bo kvar hos päronen/ungdomshem/fosterpäron.

Jag växte upp ganska "fattigt" (eller mja, men jo, relativt sett). Det finns saker jag tycker ska vara gratis i ett högskatteland, oavsett var man bor och vilken familj man kommer från. (Håll i er, tokliberaler ;) Te x inte allt för hög kostnad för skolaktiviteter, idrott, gratis skolmat även på gymnasiet. Men det som verkligen hjälper fattiga unga är ju att själva kunna börja jobba, skaffa sig bra betyg och kämpa sig uppåt. Att "lösa" fattiga ungas problem med att ständigt höja bidrag funkar inte. Aldrig.

Ge Elin 10 spänn mer och jag lovar att hon slösat bort även dem i god tid. Unga oansvariga och bortskämda är omättliga. Bara att inse.

Vi måste luckra upp arbetsmarknaden och hetta upp den så att det blir fart på partiklarna. Annars lär vi köra på till dess att allt går åt helvete. Och kanske är det inte heller helt fel. Nu sitter alla svenskar i stugorna och snyftar över Elins öde (märk väl: 'öde'. Statiskt för en 23-åring). Men fortsätt då! Ohlys 200 000 nya arbeten? Varför inte spinna vidare. Lägg till 100 000 så blir vi av med alla socialbidragstagande ungdomar. Vips.

Att ingen tänkt på det förr, revolutionerande rödtänkare. Så konstigt.

10 kommentarer:

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Nej, jag tycker inte det. Det enda felet är att hon inte tycks uppfostrad till att ta hand om sig och ta ansvar.

Jag kanske är lite väl hård, men skulle jag hitta mig själv i skogen med minnesförlust är jag säker på att jag skulle klara mig. På ett eller annat sätt hittar man utvägar från sin situation.

Jag fick 300 spänn i månadspeng som min elaka syrra alltid "lånade" (det tog tid innan hon betalade tillbaks, hon är en äkta elin-typ ;-) Då var det smidigare att börja extrajobba på olika sätt. Barnvakt, dela ut tidningar eller döma fotboll. Det finns hur mycket som helst. Så vitt jag ser är Elin inte handikappad eller mentalt instabil? En helt vanlig tjugotreåring som råkat få EN livsplan pajad (att jobba med hästar). Herre Gud, ryck upp dig människa!

Om hon nu dessutom bor gratis, vilket hon gör precis som de flesta ungdomar (vad jag vet), har hon tillräckligt att starta med. Och varför alltid se hennes situation som statisk och oföränderlig?

Det är just denna "synd-om-mentalitet" jag tror är mest skadlig för svenska ungdomar. Vadå synd om? En frisk 23-åring som skulle kunna pyssla med tusentals saker. I stället för att bli offer-stämplad av kvällstidningar.

Det är bara sorgligt.

Anonym sa...

Att ställa krav är att bry sig, det säger ju folkpartiet :-)
Men jag håller med dig, även om man framstår som kall och hård ibland så måste säga till folk att ta sig i kragen och börja ta lite jäkla ansvar.

Anonym sa...

Oj! ...Ett helt huvudinlägg utan en endaste svordom ;o)

Men du har helt rätt i att det handlar om en stel, hårdbeskattad och rutten arbetsmarknad. Och lägg därtill att arbetsgivarna numera måste pröjsa lata ungdomars sjukpenning så är nu systemet fulländat. Vilken arbetsgivare är så korkad att han/hon chansar sitt företag och anställer utan rejäl koll på vilken eventuell orm han får nära vid sin barm?

sakine sa...

Men visst! Även Skugge har ju numera insett det.

Apropå Fp............16.45 ekot rekomenderas (jag lär missa det själv, men men...)

Kravbiten har de helt rätt i, i princip. Problemet är att somliga "kräver" fåniga saker ibland. Såsom "språkkravet". Ställ krav på självförsörjning i stället, varför ska det vara så svårt? Ingen behöver "bry sig om" vuxna friska människor. Låt dem sköta sig själva så ska ni se att det mesta fixar sig.

Och snälla...ni som är/blir föräldrar: uppfostra inte livstidsbebisar. TACK!

sakine sa...

RL, yeah! Tänka sig att jag inte behöver svära 24/7. Coolish.

Nä, inte lätt att vara arbetsgivare. Skulle jag starta eget skulle det nog...bli en hel del bekanta. Absolut inga snoriga ungdomar.

Fredrik Lindholm sa...

"Te x inte allt för hög kostnad för skolaktiviteter, idrott, gratis skolmat även på gymnasiet."

Det finns inget "rätt" pris för någonting. Allraminst något så mångfacetterat som idrott? Starta jagvillhabilligasupersneakers.nu, vetja!

sakine sa...

Nu blandar du ihop äpplen och päron.

Alla måste inte ha billiga sneakers för att ha en vettig chans i livet.

Jag tycker att det är helt i sin ordning att det offentliga investerar i fotbollsplaner mm, utan att hela avgiften går ut över brukarna. Att det slösas något på barn & ungdom har jag inga problem med.

Har du?

sakine sa...

Jonas, ja men precis.

Oansvariga föräldrar är som cancersvulster på samhällskroppen ;-)

Det är inte ungarnas fel från början. Men när vuxna unga inte kan ta vara på sig själv så där undrar man ju vad det är för föräldrar som ligger bakom det hela.

Då tycker jag att det är mer befogat att pengarna går indirekt direkt till ungarna och inte till alkisföräldrar/dylikt. Resten av samhället ungarna kommer i kontakt med bör stötta och ställa de krav som föräldrarna inte gör, redan i skolan.

Som det ser ut nu kan det ju inte fortsätta. Både föräldrar och samhälle uppfostrar eviga bebisar.

Anonym sa...

Intressant att hitta någon som bloggat om en själv, när personen i fråga inte ens känner en. Social bidrag att leva på? Tror du jag fick något sådant.. Nej, den ansökan tog ett halvår att få igenom.. Tycka synd om mig? Nej det behövs inte, men hoppa inte på mina föräldrar för min uppfostran. Utan den så hade jag nog inte överlevt alls.. Om jag hade mellan 2´-3´ att leva på och en hyra på strax under 2´och därtill även el, försäkringar osv. tror du då jag hade så mycket över. Att jag sen hyrde en film varannan månad för att jag inte hade råd med något annat "nöje" gjorde mig till en barnrumpa enligt dig.. Fascinerande.. Nog ville jag ha jobb, men med en halvtrasig rygg efter slitet i stallet och ej avslutade gymnasie studier (ja också pga häst jobb, det är fortfarande det jag håller på med..) så var inte alla jobb helt enkla att få.. Skönta att vara tillbaka i norrland iaf. Här får man jobb om man vill.. Ska vara ärlig och säga att när man hittar den här bloggen (även fast det gått 2 år sen artikeln) så känner man sig påhoppad, av någon brud som inte har någon aning. Men självklart, det Aftonbladet skriver är ju alltid en helhets bild som du sen kan dömma folk efter.. Eller? Mvh Elin Edling