2006-04-06

Två intressanta arbetsdagar

I går: Seminarium på temat "integration i arbetslivet", något arbetsmarknadens alla stora parter samarbetar kring. Wanja L-W var huvudtalare. Rätt så intressant. Positiv särbehandling eller ej, mångfald som kompetens eller bara att se till likabehandling. Många åsikter, men jag minns särskilt vad en kvinna sa. Hon berättade om bekanta till henne, med utländsk bakgrund, som på jobbet inte vågade berätta att de köpt en villa. På grund av vad arbetskamraterna skulle tycka och tänka. En ganska vanlig grej.

Ska invandrare vara hjälplösa offer för att de ska vara "okej"? Till stor del verkar folk medvetet eller omedvetet ha den inställningen.

I dag: Konferens, "Stora annonsördagen". Massa konsulter och företagare. Ett föredrag var jättebra, någon Jonas R nåt, som pratade om turbokapitalism, PR och framtid. Hehe...

"Det finns en anledning till att Martin Luther King sa I have a dream" --- Och att han inte sa "I have a femårsplan".

I övrigt då: Jag bangar mingel i kväll och fotbollsbiljetten jag skulle hämta ut för matchen på måndag är makulerad, så jag tackade ja till att medverka i TV8 på mångag kväll, i stället. Aj, jag gillar inte att smita från saker jag tackat ja till, men ibland råkar man ju ta på sig lite väl mycket. Så mycket att man inte hinner/kommer ihåg att hämta matchbiljett. Helgen ser ju inte heller helt ljus ut. Förbundsstyrelsemöten (luf), någon tidningsintervju om religiösa friskolor mot något från förenignen humanisterna. Jises. Jag är fan också ateist, men tycker att alla livsåskådningar måste behandlas lika. Däremot instämmer jag i invändningen genrellt sett att friskolor kan verka segregerande (och då syftar jag inte bara på etnisk segregation). I dag ser dock verkligheten ut på så sätt att segregation ändå är en realitet i de flesta områden/skolor. Även
inom skolor.

Vet någon hur det ser ut med våra språkbaserade eller religiösa friskolor? Jag vet att socialdemokratiska kommuner gärna hindrar dessa, bl a i Botkyrka där jag jobbade, genom att hänvisa till ganska kassa argument. Kan man säga att en skola för ekologi och veganism är okej, medan en kristen friskola inte är det? Det kom en rapport förra året om att friskolor ökar kvalitén på även kommunala skolor, och det är ju bra.

5 kommentarer:

sakine sa...

Krohnman, neeeej är det en sån där värdelös kanal.... :o( Fakk.

Kraxpelax, det finns det säkert, vi har ju massa fanatiker åt det ekologiska hållet. Ja, kommunpolitiker är inga superstars alla gånger, men ibland får de lite för mycket skäll. I relation til riksdagsledamöter är skillnaden faktikst inte så stor.

hrm sa...

Jonas Ridderstråle? Grymt vettig snubbe. Läst Funky Business eller Karaoke Kapitalism? Jävligt bra böcker.

Fredrik Lindholm sa...

"Positiv särbehandling eller ej, mångfald som kompetens eller bara att se till likabehandling."
Vad skall ni diskutera nästa gång? Rasbiologi?

"Många åsikter, men jag minns särskilt vad en kvinna sa. Hon berättade om bekanta till henne, med utländsk bakgrund, som på jobbet inte vågade berätta att de köpt en villa."
Vill du bli behandlad som en nigger, bete dig som en nigger. Att se sig själv som ett offer leder bara till död i slutändan.

sakine sa...

Lindholm, ja etnisk registrering finns ju i USA b la. DÄremot vet du ju redan vad jag tycker, så håll dig till det eller fråga/diskutera frågan med någon annan.

Fallet jag tog upp handlar inte om att folk ser sig som offer, utan att andra [läs: svenskar] får panik när blatten inte är det söta offret.

Ett offer skulle inte skaffa sig en förmögenhet från första början.

Läser du ens det som skrivs?

Fredrik Lindholm sa...

"Fallet jag tog upp handlar inte om att folk ser sig som offer, utan att andra [läs: svenskar] får panik när blatten inte är det söta offret.

Ett offer skulle inte skaffa sig en förmögenhet från första början."


Nej, även om hon har råd med ett hus så gör hon sig själv till ett offer när hon mörkar det. Om vill att andra skall balla ur för att hon har ett hus, då skall hon bete sig som att folk ballar ur för att hon har ett hus. (Sedan så måste hon ju tro att folk är idioter. För om folk vet att hon bor på Kviststigen 13 så är det ju bara att kolla vad det är för ett område.)