2006-05-12

Neo-mingel och hemresa

...trevligt, och tidningen ser riktigt trevlig ut (på omslaget, en androgyn mix). Minglet: Andreas berättade om Luf förr i världen (jag skulle ha varit med då)...tänka sig att de ifrågasatte "integration". Fatta grejen!

Islamofoben M. Svensson berättade att han har en "läcker" dotter. Isobel berättade att pompisarna Krohnman och Kungen var sura för att jag blivit en liten fussballbanger. Jag vet, det är oerhört skamligt. I övrigt blev det en massa högerdiskussioner. Typ.

Jo, på vägen hem hamnade jag i en ganska full tågvagn. Så frågade jag en farbror runt 70 år om han ville sitta på min plats. Han blev jätteglad men tackade nej, sen pratade han glatt med mig och två andra yngre"blattar" (han kunde alla Gringo-uttryck, gissa om vi blev lite paff) om att utländska ungdomar är artigare. Det var en intressant pratstund hem till förorten. Och fin kontrast till miglet. Ungefär som Neos framsida, men svart och vit.

7 kommentarer:

Nima Gholam Ali Pour sa...

Han har ju en läcker dotter.

Anonym sa...

...tänka sig att de ifrågasatte "integration". Fatta grejen!

Vilken grej? ...när jag gick i gymnasiet (på 70-talet) hade vi bara 'vanliga tråkiga' utlänningar i skolan, typ danskar, norrmän, finnar och någon enstaka tysk, och dom var billigare och självintegrerande ;o)

sakine sa...

Nima, som är typ under 5 år.

RL, hehe...men alla kan väl segregera sig om de nu har lust.

Liberalt är att säga "Hej, välkommen. Varsågod - jobb finns här".

Inte köra en massa omvägar med "språkkrav", "gemensamma normer", "rätt sociokulturellt arv", "integrationssatsningar" usw.

Anonym sa...

Inte köra en massa omvägar med "språkkrav", "gemensamma normer", "rätt sociokulturellt arv", "integrationssatsningar" usw.

'Integrationssatsningar' håller jag med om, dom är helt meningslösa. Språkkrav för medborgarskap bör vara ett självklart krav (de som tänker flytta hem igen efter en tids arbete behöver ju inte lära sig). Gemensamma normer när det gäller kriminalitet är det heller inget fel på.

men alla kan väl segregera sig om de nu har lust.

Japp, jag har som Lundabo segregerat mig från Malmö, jag har inte varit där på 7 år, bortsett från ett par gånger på trav på Jägersro :o))

sakine sa...

Språkkrav eller ej - ganska ointressant fråga tycker jag. Det viktiga är att folk försörjer och klarar sig. Det verkar som om folk hakat upp sig på den för signalernas skull. Det blir ett krystat sätt att försöka kompensera alla små inskränkningar i svenkheten (sjunga nationalsång, vara kulturellt accepterad nationalist osv).

Tycker man däremot att argumentet att svenska behövs för att få rösta tex. kan jag väl förstå poängen.

Vaaa...Malmö som verkar vara en så trevlig stad. Jag skulle kunna tänka mig att bo i Malmö. Lund verkar trevligt men lite väl futtigt. Själv segregerar jag mig från Stockholm stad mest nattetid ;)

Jonathan Leman sa...

jag är jättenyfiken på hur M. svensson är islamofob. alltså, i några av hans notiser på smedjan under karrikatyrbråket kände man liksom vibbarna men har han sagt/skrivit något helt öppet islamofobiskt?

sakine sa...

Ja, alltså. Han skriver en något ironisk kul text i slutet av nya Neo.

(Mattias är nog smått fobisk för all slags religion, I guess ;-)