2006-08-13

Förbjuuuud...! NU! Nuuu!

Suck! Varannan förstagångsväljare vill förbjuda porr (55 procent). 2 tredjedelar av brudarna vill ha ett totalförbud. Unga miljöpartister och kristdemokrater är i "topp" på listan över unga som vill förbjuda porr.

Anna Sjödin, som jag tidigare berömt för att vara stekhott och smygcool ur ett feministiskt perspektiv, kommenterar stolt att: "Vi [SSU] driver ju kravet att man borde märka retuscherade bilder."

WOW!!! Då försvinner säkert utseendefixeringen. Snälla Anna, vilken normal tonårsbrud som helst glor på snygga tjejer. Och snygga tjejer finns onekligen. På riktigt, också. Kikade du aldrig i duschen på gympan? Du kan förbjuda hur mycket nakenhet du vill, en av fyra i Teheran skönhetsopererar näsor. Ändå. Unga människor är nyfikna på sex och porr, ändå. Överallt. Unga människor testar och gör dumheter. Somliga super på tok för mycket.

Bästa kommentaren i intervjun är att Sjödin säger "Bra att man är mot förnedring av människor". Yeaaa.....

9 kommentarer:

Unknown sa...

Vad menas egentligen med att man "delvis" anser att porr ska "total"-förbjudas???

Anyhow. Det är ju inte så konstigt att folk vill förbjuda det när det målas upp att porr är enda orsaken till våldtäkter och utseendehysteri. Ska vi motarbeta utseendehysterin vore det ju bättre att typ förbjuda Prison break. Jäkligt snygg huvudrollsinnehavare. Och förbjud Scarlet Johansen också när vi ändå är i farten.

Problemet med porr är väl främst att det verkar ge ungdomar fixa idéer och pressa folk att göra saker de inte vill. Men nä, förbud är ju en rätt kass lösning.

sakine sa...

Gunnar, ja men precis. Nu tror jag i f s att det är bra för även unga att testa och utforska världen (genom att göra fel lär man sig att göra rätt).

"Felet" i den här frågan är ju att många unga - speciellt tjejer - har så lågt självförtroende. Jag tror inte att det förbättras genom att:

1) Ständigt målas ut som offer och hata allt vad sex heter (annars är du ingen god feminist!)

Eller att

2) Ständigt prackas på ett kdu-ideal/"Ebbas stil" för en återgång till ett gammalt flickideal (i samma andra som regeringens projekt "Flicka")

Lär kidsen att vara kaxiga, nyfikna, starka och egoistiska i stället. Många hyllar "den kaxiga tjejen", men bara i teroin. Tyvärr.

Vasserman sa...

Heltäckande burqa blir nästa steget. Så att ingen blir "förnedrad".

sakine sa...

Utkast, (nu är jag i för sig inte helt anti skoluniform) men burqa är inte helt dumt tänkt. Borde bli den nya prylen som förenar vänstern och den nymoraliserande högern: PK, integrationsanpassat och anti "sexualiseringen i samhället". En superidé, helt enkelt. Men tillhörande skor som regler din längd så att ingen ser hur lång/kort du är också. Räknar kallt med att det blir Anna Sjödins och Ella Bolins första motion i Riksdagen.

Anonym sa...

Man blir ju onekligen litet nyfiken (och deprimerad iofs...): är det verkligen någon som på riktigt tror att om man förbjuder porr så sjunker antalet våldtäkter. Eller utseendefixering. För mig är det en så märklig orsakskedja att jag har svårt att tro att närmast någon verkligen tror på den. Snarare tycker väl många bara inte om porr och eftersom det tycks vara inne att vilja förbjuda allt man inte gillar så vill man förbjuda det. Och så är den märkliga förklaringen påhakad för att det skall verka mer storslaget än att man inte gillar det.

*suck*

sakine sa...

Johan, ja det är verkligen...sic. Snart lär vi få allt fler inskränkningar i reklam etc: kd bildar ju allians i dessa frågor med moralisterna åt vänster.

Här är en modig artonåring som fattat saker och ting:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,867803,00.html

Eklindh sa...

Jag tycker verkligen inte man skall förbjuda porr. Det betyder ju också att jag inte kan dansa runt naken på bardisken nästa gång som jag är ute och festar.
Och jag är ju nästan helt säker på att Sakine inte vill missa det? Eller jo föresten jag tror man skall förbjuda lite porr. Förbjud iallafall mig att dansa naken på bardiskar. i medmänsklighetens namn förbjud mig.

Och detta inlägget skrev jag enbart för att jag har druckit lite för mycket öl ikväll.

Wille sa...

Gillar man inte porr: byt kanal, bojkotta kanaler som visar material du inte gillar. Låt bli att hyra eller köpa porr-filmer. Låt bli att porr-surfa på nätet. Problem solved.

Vidare finner jag siffran 55% väääääldigt konstig, med tanke på att min gissning är att ungefär lika många, om inte fler, antagligen tittar på porr åtminstonne ett par gånger om året, och antagligen inte går och biktar sig efteråt.

sakine sa...

Emil! Jag gillar också att dansa där jag inte borde dansa. Helt klart läge för totalförbud på området. Skål.

Wille, ja det är så simpelt men ändå så svårt för folk att SLUTA konsumera sånt som de hatar?

Jag "röstade" nyss på Aftonbladets nätsida och där var siffrorna lite ljusare. Ca 70 % vill inte ha förbud.

Vi verkar ha två typer av förbudsmänniskor:

1. De som hatar allt vad sex och porr heter (utan att veta ett skvatt), samt
2. De som konsumerar porr, men som ändå vill förbjuda (Freud kan säkert fixa en lämplig analys)