2006-09-13

Kan jag äntligen bli anmäld nu?

...läste via Suntui följande citat från Turkiska riksförbundet:

"Vi kräver att Sakine Madon rättar dessa historiska fel i sin nästa krönika och att Stockholm City ber turkarna i Sverige om ursäkt för den kränkning denna krönika har förorsakat oss. Vi tar denna kränkning på största allvar. Om detta fel inte rättas omedelbart kommer vi att anmäla Madon och Stockholm City för hets mot folkgrupp"

Ooops! Jag har ju min "nästa krönika" ute idag. Det finns ingen ursäkt alls. Tvärtom. Såå...blir det en anmälan mot mig i år eller? Rappa på.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du är redan anmäld. Men inte av turkiska riksförbundet, utan av en privatperson. Hoppas du är nöjd.

Redaktör Slätt sa...

Nu ska det bli komiskt att se om det finns någon hjärna bakom det här, för det är pinsamt dåligt ställt med juridikkunskapen om någon polisanmält Saki.

NUMMER ETT FÖRIHELVETE:
Justitiekanslern är den som handhar alla tryckfrihetsärenden, vilket detta är. Därmed är det till JK ärendet ska anmälas till och inte till polismyndigheten.¨

NUMMER TVÅ FÖRIHELVETE:
Det är ansvarig utgivare som är ansvarig och inte skribenten själv. Om Sakine anmälts personligen för skriverierna i Stockholm City så blir det ännu mer pinsamt och tydligt hur dåligt kunniga man är om brott mot Tryckfrihetsförordningen som reglerar detta område.

NUMMER TRE FÖRIHELVETE:
Jag har granskat hundratals ärenden gällande Hets mot folkgrupp enligt TF och herregud va Justitekanslern Göran Lambertz och Hovrättsacessorn kommer att avskriva det här pronto. Det kommer hänvisas till att det inte rör sig om hets mot folkgrupp och att det håller sig inom ramarna för en vederhäftig debatt enligt svensk presstradition.

Jag vet vilka som skrattar i slutändan, och det är inte den som anmält saken till polisen/Justitiekanslern. Dessutom tror jag inte att det finns någon anmälan, men jag har bett lite folk kolla upp det och återkommer Saki.

p.s. Japp, jag är lite arg när jag läser om det här ärendet. d.s.

Redaktör Slätt sa...

Förresten: När jag ändå är på det:

Bijou kurdo kurdistan

(ursäkta felstavningar)

sakine sa...

Slätti, pöss!

Men hallå, det här handlar inte bara om att Pippi-texten publicerades i City. Det handlar om min vilja att SPRIDA mitt budskap och att jag UPPREPAR "min hets".

City har ju "räddat sitt skinn", ve bryr sig om City....

Men inte jag, jag envisas ju med samma budskap:

Atatürk var en galen general som deltog i folkmordet på kristna, och som inspirerade Hitler. Mein Kampf säljer stort i Turkiet, mycket poppis bland turkiska ungdomar.

Kom igen då. Turk på burk!

sakine sa...

Slätt...det var nästan helt rätt:

'Biji kurd û Kurdistan'

Du umgås med för många slätt-kurder ;)

Kom till bergen vännen!

sakine sa...

Jag är anmäld! Läs inlägg ovan.

Anonym sa...

Fan tror jag ska ta och anmäla nån, vet inte vem specifikt, men det finns ju så jävla många skribenter att välja på (bara att ta vilket stolpskott som helst som skriver för AB) för hets mot hundras. Alla amstaffs och pitbulls är säkert helt bestörsta över att de utmålas som mördarhundar! klart förjävligt! Svenska kennelklubben kanske kan ringa svensk-turkiska kalle anka föreningen och få några råd :P

sakine sa...

Ni som verkar inom "hundlobbyn" är kalrt underrepresenterade i anmälningsstatistiken! Anmäl! Ni kan kanse få med er Djurens rätt på er sida. Turkiska riksförbundet är nog också gärna med, så arga de blev för att jag skrev att djur har låg status i Turkiet.

Jonas, du ser! snart är alla Turkiet-experter. Skoj ;)