2006-09-07

Tack

...Komar, för stödet. Det har dykt upp för många bloggar och sidor att jag inte längre håller koll på allt. Tack alla andra också. Syrianer, kurder, svenskar och andra. Äldre, yngre, kvinnor, män. Nyliberaler, kristdemokrater, folkpartister, vänsterpartister, socialdemokrater, osv. Många har brytt sig om Turkiet-frågan, andra om yttrandefrihet. De flesta om både och. Folk som har erbjudit eventuellt ekonomiskt stöd om det skulle gå till domstol, folk som har skrattat åt nationella turkiska TV-nyheter (!) om Sakine som i Sverige har kritiserat Atatürk och sparkats från sina jobb och uppdrag.

Alla ni har har visat att det finns en bredd för yttrandefrihet.

Nästa gång är det kanske en annan grupp det gäller, en annan skribent, konstnär, komiker, politiker eller tyckare. Då får vi visa att vi är många, igen. I går gick jag runt i valstugorna i centrala Stockholm och frågade om de hade kandidater som är mot lagen hets mot folkgrupp. "-Va? Vad saaa du? Nej verkligen inte! Tror jag...ehhh, alltså, hur menar du egentligen?"

Kristdemokraten var roligast. Såg så chockad ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"om Sakine som i Sverige har kritiserat Atatürk och sparkats från sina jobb och uppdrag"

Har du blivit det? Sparkad från alla jobb och uppdrag?

sakine sa...

Men neje! Hade det varit upp till F. Malm skulle jag få skryta extra om att jag är Lufare/står på fp:s riksdagsplats i det här sammanhanget.

Jag jobbar dessutom på ett företag där chefen själv varit krönikör och mycket väl vet hur "känsliga" grupper av människor kan vara.

No probs. Förutom City eventuellt. Men jag bloggar ju inte uttalat elakt om dem längre. Sen om journalister och andra tycker att det är intressant kan inte jag gråta floder för eller rå för.

Konsekvenserna för ännu något 'drastiskt och oigenomtänkt' torde vara klarare vid det här laget.

Anonym sa...

Rättning: Komar är en nättidning (www.komar.se). Organisationen som skickade böckerna heter komaK (www.komak.nu).