2008-08-21

Ella Bolihlin och Ida Gabrielsson om vikt

Ella Bohlin kan vara elak. Bara en sådan sak. Hon vänder sig till en grupp som klagar väldigt mycket över sin vikt; de nyblivna mammorna ("Mammor, övervikt försvinner inte av att softa"). Det har fått Ung vänsters ordförande Ida Gabrielsson arg.
"Ella Bohlin skriver med ett så drypande människoförakt att man blir alldeles iskall."
Visst, Idas historia om en överviktig bekant under uppväxtåren är rörande. Barn är i regel små idioter som hackar på allt avvikande. Och visst har rubbat många, i synnerhet kvinnor, en jobbig relation till mat. Äldre kvinnor som bland unga tjejer pratar bantning är inte kloka. Men nu vänder sig Ella till nyblivna mammor, det måste väl vara den där tidningens målgrupp, som klagar utan att göra något åt sin situation. Jag förstår att Ung vänster reagerar mot all uppmuntran till eget ansvar, men Ellas text är, hur ni än vrider och vänder på det, något annat än att peka på och håna feta flickor i baddräkt.

10 kommentarer:

Charlotte W sa...

Du tycker det är fint och eftersträvansvärt att vara elak? Men varför i hela friden då?

sakine sa...

Charlotte, huh?

Jag tycker att det är eftersträvansvärt att vara rak. Men vad har det med bloggposten att göra?

Anonym sa...

"Det finns en realitet"
"barn är idioter"
säger Sakine och ursäktar allt ifrån nationalism till barns mobbning.
Börjar bli tröttsamt att höra detta trista, uppgivna argument.
Politik handlar om att våga förändra.
Inte om att bittert luta sig tillbaka och konstatera att världen är en oföränderlig plats.

sakine sa...

Nick, det är ingen här som ursäktat mobbning. Jag har däremot jobbat mot mobbning.
Nationalism ursäktas inte, det konstateras.

Det börjar bli lite tröttsamt med er tramspellar och tramsmajor som smiter ifrån ämnen för att gnälla om hur "elak" blogginnehavaren är. Grow up eller häng på era egna bloggar i stället.

Charlotte W sa...

Men vad betyder då det här: "Ella Bohlin KAN vara elak. Bara en sådan sak."?
Sen tycker jag att du som är så intresserad av att var människa ska ta ansvar för det hon/han gör gott kunde försöka ta ansvar för den ton du själv håller & vad den får för konsekvenser. Jag menar, "barn är små idioter", "äldre kvinnor som pratar bantning osv är inte kloka"...bara för att nämna de grodor du vräkt ur dig just här. En samtalston på den nivån blir i längden outhärdlig.
Men visst, du har rätt - jag ska inte "hänga på din blogg". Jag gillar den ju inte något vidare.

sakine sa...

Charlotte, jag har tyckt att våra diskussioner - inte minst den om kulturbidrag - har varit intressanta.

Jag har aldrig utgett mig för att vara en snäll politiskt korrekt socialliberal. Men jag uppskattar alltid bra debatter.

Med andra ord: häng gärna här, men häng inte upp dig på ord.

roberth sa...

kan inte folk förstå att alla är skapta olika? Vi har olika gener och anlag och psyken. en är tjock en annan smal so what? Däremot är mobbning fel och ska bekämpas med alla medel!
Roberth Ström

Charlotte W sa...

Att visa respekt för andra människor är inte att vara "pk". Och jag tycker inte att diskussioner som till över 50% bygger på olika okvädningsord mot andra är särskilt intressanta. Det handlar inte om att hänga upp sig på enstaka ord - det handlar om den grundläggande attityden.

Anonym sa...

Geez, Charlotte.

Det känns som att du missförstår Sakine med flit. Med "barn är små idioter" menar nog Sakine att barn i regel inte har en helt utvecklat moral. I det avseendet är de ju faktiskt ofta idioter, eller hur?

Sakine skrev aldrig
"äldre kvinnor som pratar bantning osv är inte kloka"

Hon skrev att kvinnor som pratar bantning bland barn och därmed ger dem sjuka ideal "inte är kloka"

Det är väl knappast elakt?

Charlotte W sa...

Pompadour: jag förstår vad Sakine menar, återigen är det alltså TONLÄGET som stör mig. Och ordvalen som är så otroligt grovhuggna. Man behöver t ex inte skriva att "barn är små idioter", man kan skriva som du - att de inte har särskilt välutvecklad moral - vilket väl ligger lite närmare sanningen dessutom? Och man måste inte skriva att de där bantningskvinnorna "inte är kloka", man kan välja att skriva att det inte är så genomtänkt att prata om bantning med unga tjejer alltid osv. Att säga att någon "inte är klok" är inte att vara tydlig, utan att drämma till med stora hammaren, som om alla poäng ska hamras in. Detta är inte första gången jag reagerar, det är återkommande. Och det är naturligtvis inte bara Sakine egentligen, det är ett helt syndrom. Det är närmast regel bland en hel del skribenter att visa förakt mot människor i sitt sätt att skriva - Bohlin gör det i sin krönika, Sakine gör det regelbundet, Linda Skugge etc etc...Vad jag undrar över det är människobilden bakom, när man inte kan debattera utan att genomgående låta som skolgårdens största mobbardrottning. Och vad det gör med samhällsklimatet. Har man utrymme i media har man en viss makt & ett visst ansvar. Man är inte alltid den där underdogen som modigt slår underifrån. Jag skulle önska att det fanns en större medvetenhet om det.