2009-12-20

7 kommentarer:

Johan K sa...

God Jul på dig ochså!

Finns det någon motsvarighet kurdiska?

Osman Feffeson sa...

Johan K:

Nej, för vi firar inte Jul vi kurder. Vi hoppar över eldar och bränner oss i arslet under newroz eller så firar vi våra muslimska högtider. Men du ska veta att inget hindrar en muslim från att fira Jul, dvs Jesu födelse. Jag planerar exempelvis att rabbla några suror ur Koranen på julafton. Men vi käkar inte juleskinka,grisefötter eller prinsekorvar och dricker ingen julesnaps. Men det visste du nog om Johan.

God Jul- nu firar vi seloten Jesus! Mannen som satte sig upp mot dom romerska ockupanterna och som inte vände andra kinden om!

sakine sa...

Tala för dig själv, lille Osman. OK, grisfötter har aldrig varit på tal men prinskorv funkar bra! Snaps likaså.

Johan, jag har ganska usel koll på högtider ö h t...men det nästan alla kurder firar är Newroz (kurdiskt/persiskt/afghanskt) nyår i mars. Det finns en gammal saga om kärlek, en orm och eld. Minns inte exakt hur den gick, men det har med Newroz att göra.

Osman Feffeson sa...

Sakine:

Jag har inte talat åt dig fröken. Vem är jag att tala för dig? Vem är lilla jag att ta mig den friheten? ;-)

Men jag utgår från att prinskorven består av kyckling och är halal ala koscher Sakine? För även jag är ett stort fan av husmanskost,men ser till att tjejen byter ut den traditionella falukorven mot kyckling-falukorv, köttbullen gjord av blandfärs mot nötköttbullar osv. Men tjejen är väldigt förtjust i leverpastej och ibland när jag har varit hemifrån i ett par dagar och kommer hem så händer det att det ligger ett paket leverpastej i kylskåpet. Då blir jag tjurig och inför french-kiss-bojkott. Hon får helt enkelt inga pussar eller kyssar under en vecka. Däremot hindrar jag henne inte från att umgås med mini-me.

Har du julgran hemma Sakine? Min familj har. Vi delar däremot inte ut några paket på Julafton, utan det sker iställe under nyårsafton. Hur gör ni i din familj?

Johan K sa...

Tack för svaren. Det var lärorikt. Själv kallar jag det (julen) kort och gott för lång eller storhelg. Eller Vinterpartaj. Här uppe i norden kallades det ju tidigare för vintersolståndet om jag inte misstagit mig helt. Man tände eldar ungefär som ni beskrev själva. Man firade att det återigen blev ljusare. Inget med jösse att göra med andra ord.

Ja, snaps och prinskorv här ochså oavsett innehåll. Men inga grisfossingar. Är ingen jycke.

Saki: Har du broderat skylten själv? Den var tjusig.

Osman Feffeson sa...

Sakine:

Du undviker väl åtminstone blodpudding?

sakine sa...

Nä, inte broderat den själv (kan dock) och vid blodpudding går verkligen min gräns. Åt mycket som barn.
Blev ju vegetarian sedan också.