2009-12-05

Slöjan, barnen, liberalismen

Ibland är det svårt att hitta texter och repliker i tid, när ens namn krånglar till det. Sadine, Sabine, Sabrina, whatever. I denna artikel av Lars Westerberg heter jag Sara Madon/Mardon:

"Det gäller för varje sann opinionsbildare att driva en tes. Därför måste man ibland bortse från komplikationer. Intressant är när högerliberalen Sara Madon vill förbjuda slöjor i grundskolan (Expressens ledarsida 10.10). Det skulle uppstå en stor frihetsvinst om man hindrade föräldrarna från att tvinga på sina barn slöjor, argumenterar hon. I den åldern finns det inga frivilliga slöjbärare.

Nu är det ju inte så att alla som inte håller sig till Bengt Westerbergfalangen inom svensk liberalism är "högerliberaler". Om Lars själv ens vet vad han menar med ordet. Han skriver vidare:

"Men då bortser hon från att de omyndiga är ett problem för den som tror på individens frihet. Man kan inte låta fyraåringar bestämma över sig själva och då faller den princip om individens autonomi vi annars utgår från. Vem skall då bestämma?"

I kolumnen jag skrev tidigare i höstas argumenterar jag emot ett burkaförbud för vuxna, men för att grundskolan ska ha rätt att förbjuda hindrande klädsel på barn. Heltäckande klädsel försvårar förstås barn att delta på lektioner, i synnerhet på gymnastiken. Att barn är ett "problem" för dogmatisk liberalism är inget nytt. Don't worry Lars, många har tänkt på det förr. Staten reglerar redan idag "föräldrarnas makt" genom "propaganda" i skolan, förbud mot aga, förbud mot vanvård etc.

Frågan är alltså inte om, utan var den gränsen ska dras. Nu har jag ingen aning om vad "Lasse" är för en slags skribent, men vill han vara opinionsbildare är mitt råd att kämpa lite hårdare än att desperat måla upp "högerdebattörer som hatar slöjan" och tro sig vara den första att upptäcka att barn är barn.

Uppdatering: Men jasså, Westerberg är kulturskribent!

2 kommentarer:

Ivar sa...

Sympatiserar och skrattar lite åt att de inte lyckas få till namnet, hur svårt är det att dubbelkolla liksom? Mitt namn brukar resultera i paralleller till Ryssland. Kanske på grund av att jag ser ut som nån som kanske heter Ivan snarare än Ivar. I Danmark fick jag heta Eva.

För övrigt absurt att liberalism i Sverige oftast betraktas som lika med nåt blåsvart på gränsen till brunt. Kanske för att Moderaterna dominerat de borgerliga så länge och så mycket.

Ps. Du var bra i Gomorron Sverige! ds.

sakine sa...

Förvirring kring namn är mest bara kul. Men Eva? :)

Det stämmer kanske det där med liberalism, folk kan inte skilja på klassisk liberalism och konservatism. Vänster-högerskalan ligger som en våt filt över varje form av ideologisk diskussion. Men när det gäller Lars Westerberg, och tyvärr många kulturskribenter över lag, verkar de medvetet använda "höger" i tid och otid.

Uppenbarligen har jag inget särskilt emot religion eller att folk tror. På liknande sätt skulle konservative Roland P Martinsson måla ut mig som en intolerant ateist en gång, för att jag tycker man ska kunna bada topless i simhallar. Jag hade inte nämnt ordet muslimer men han tyckte ändå att jag angrep muslimska kvinnor.

När man dessutom har muslimsk bakgrund (inte för att det säger särskilt mycket alls) blir det lätt bisarrt med dessa "missförstånd".

Kul att du såg morgondiskussionen!