2011-09-23

Missad TV-panel och de där kinapuffarna



Ovan är tweeten som fick igång en massa "antirasistiska" skribenter i Aftonbladet, på twitter, bloggar med mera. Låt mig länka till Elin Grelssons text. Kommentarer överflödiga. I know.

I övrigt: Fastnade på morgonen i biltrafiken och fick heja lite snabbt & orda kort om kinapuffarna via telefon. Här länk till TV4:s nyhetspanel.

Tur i oturen är att det ges ny chans att diskutera rasism och godispåsar på söndag kväll (Agenda, SVT). Inte visste jag att identitetspolitiken skulle få ett så kvickt uppvaknande. Det var länge sedan jag blev så rasanalyserad av debattörer som nu - och det är välmenande "antirasister" som står för det.

Uppdatering: Så skönt det är med folk som tänker .

Slutligen hajar jag inte riktigt hur Elin Grelson å ena sidan välvilligt påstår att den som är normen inte ska uttala sig om vad som gör vem kränkt samtidigt som hon avfärdar Sakine Madons kritik på twitter, den senare som åtminstone jag ser som någon mer sannolikt har behövt konfronteras med mer rasism än vad Grelson har gjort. Nån får gärna förklara.


Uppdatering 2: Hittar kloka resonemang av Frida M Simonsson. Läs till exempel:

Jag anser nämligen att det är rasistiskt att säga att det är rasistiskt att man vill ta bort kines-ansiktet från Kinapuffar utan att samtidigt ta bort exempelvis Kalle från Kalles kaviar. Varför? Jo, för att man behandlar det olika.

3 kommentarer:

Bocken Bruse sa...

Såg dig precis på SVT2. Jag kan inte annat än hålla med.

En sak som hände mig, som gett mig lite perspektiv var i lumpen. En adopterad kille med asiatiska rötter vann en skjuttävling en Fredag. Jag var ytterst nära att vinna varje Fredag men det var alltid någon som sköt bättre på sista skjutningen och fick ledigt resten av dagen.


I besvikelsen sa jag något i stil med "och du också" och tänkte då att han normalt inte legat i topp.

Han blev fruktansvärt upprörd och skrek ut frågan vad jag hade emot honom och vad det var för fel på honom. Jag blev chockad såklart.

Synd om honom, och tyvärr projicerar nog även Patrik Lundberg en del av sina egna förutfattade meningar, och eventuella komplex på en rasism som han själv förstärker upp till oigenkännlighet.

RL sa...

Kinapuffskineser, Big Deal? ...jag tycker det är betydligt värre med den utbredda kränkthets-farsoten

/RL

Anonym sa...

Jag har en dotter adopterad från Kina och gillar inte Fazers Kinapuffar. Bra beslut att ändra bilden.

Ingen skulle ha accepterat en karikatyr av en färgad eller jude på en godispåse, och den som hade försvarat det hade direkt varit persona non grata i debatten.