2012-02-01

"SÅ HÄR DRIVER DU FÖRETAG I KONKURS"

Minns ni "100Lax", ett av Carlos Rojas alla projekt? Jag skrev om det när det begav sig. Deras trams kunde valfri medelbegåvad tolvåring se igenom. Och mycket riktigt gick det åt skogen med "företaget".

Nu har samma duo skrivit en bok, som ska delas ut till 10 000 gymnasieungdomar. Den heter "SÅ HÄR STARTAR DU FÖRETAG".

Fantastiskt. Vad är det för gymnasieskolor som köper in en bok om företagande av två personer som visat prov på hur lite de begriper om företagande?

Uppdatering: Nu sprider Carlos, via skärmdump på Facebook, att jag kritiserar honom för att jag vill "ligga" med människan. Och i hans facebooktråd om mig kallar hans vän mig för "oreo", det vill säga husneger. Civiliserat värre. Jag lägger inte ut skärmdumpar av respekt för andra namn som dyker upp på bilderna.

6 kommentarer:

Johanna sa...

fast jag läste boken och just i carlos kapitel skriver han ju om konkursen med Gringo och att han lärde sig av det och sen drivit företag som inte gått i konkurs... du går ju i samma fälla som jante och kritiserar folk som misslyckats när de vågat. eller så kanske du inte har läst boken men skriver i alla fall? Det verkar som ett konstigt inlägg om du har läst hela boken...

sakine sa...

Johanna, återkom när de har drivit ett begripligt företag. Gå in på min första länk så förstår du varför jag tycker att ett skämt ska kallas för vad det är.

Johanna sa...

jag vet att carlos bland annat driver en byrå som heter milko nånting och det här, som jag tittat på www.fellowpublishing.se
det är väl ganska begripligt?

Erik Gertkvist sa...

Det är väl inget nytt? Världen kryllar ju av folk som misslyckas, misslyckas och misslyckas igen. I samma branch, med samma kunder och utan att lära sig någonting.

Folk som bara levererar snömos utan något a) användbart eller b) konkret finns det ljusår mer av. Samtidigt är antalet personer som kan något, även om de är företags-VDar, ytterst begränsat. Så Rojas har utan tvivel en briljant affärsidé. Snake oil i 2000-talstappning.

Enda rimliga slutsatsen är att någon borde leta rätt på vem som bestämde sig för att köpa in boken, och göra en riktigt sadistisk intervju med honom/henne. Typ "vi ser inte att du gjort någon UC-koll på Rojas innan ni anlitade honom. Är det verkligen standard?" och "Det finns 6 298 företag som grundades samma år som 100Lax men som inte gått i konkurs - varför tillfrågade ni inte någon av dessa istället för kronofogde-experten Rojas?"

Anonym sa...

Hej Sakine

Läste om det där projektet och kan bara konstatera att den där Rojas måste vara en sol- och vårare.

/Henrico

Karin sa...

Hej Sakine!
Hittade inte var Carlos skulle sagt detta. Är det raderat?