2012-08-18

Nakenfobi

Dagens spalt om ett något annorlunda ämne: Vår rädsla för nakna kvinnor. Uppdatering: Peter Santesson bloggar: "Sakine Madon diskuterar i Expressen ”vår rädsla för nakna kvinnor”, apropå att Facebook raderat en bild på en av Sakines kompisar som nakenbadar." Svar: Inte alls enbart apropå den händelsen (läs mina exempel, och det finns fler kan jag lova), poängen med texten är att nakenfobin ökar i vår kultur samt att kvinnokroppen provocerar mest. Samt att en hel del feminister nonchalerar betydelsen av att vi rullar decennier bakåt i den här frågan. Peter igen: "Facebook är ett privat företag som helt enkelt försöker tillfredsställa sina annonsörer. Ändå uppfattas detta uppenbarligen som en politisk fråga – något som gäller samhället i vidare mening." Nej. Jag har inte diskuterat vad Facebook får göra eller inte får göra. Jag föreslår, i all ödmjukhet, att Santesson läser om min text. Däremot håller jag med honom om att det inte går ihop att förespråka mer nakenhet, och samtidigt inte se könsseparerade badtider som problem. Uppdatering 2: Åh, vilket ljuvligt bra inlägg av Johnny Olsson. "Asballa tuttar". Även sexliberale Niklas Dougherty bidrar med ett inlägg, och "Morsan Noni" tar upp det absurda i att småbarn kläs i sexiga badkläder i stället för att vara nakna (för ett inte vara sexobjekt, eh).

4 kommentarer:

Bocken Bruse sa...

Nu kommer du att såga mina synpunkter en gång för alla :-)

Jag är ateist och tror mig ha en bra översikt inom de vetenskapsområden som rör evolution och biologi.

Jag tror i grund och botten att människor, precis som andra djur har signaler som ska stimulera och trigga fortplantning. Män attraheras av kvinnor. Män upplever kvinnor som vackra och naturligtvis i allra högsta grad nakna kvinnor. Jag tror inte det är möjligt (eller ens önskvärt) att avsexualisera kvinnokroppar.

Men naturligtvis betyder inte detta att kvinnor ska objektifieras eller att deras vanliga liv med bad, träning eller sommarkläder ska inskränkas. En man ska tåla att se en lättklädd/naken kvinna i andra sammanhang än sex utan att tankarna ska skena, och det tror jag de alla kan. Möjligen med undantag för sjukligt sexfixerade män, eller män uppväxta i miljöer där det är otänkbart. Men den absoluta minoriteten kan inte tillåtas diktera någon standard.

//Bocken Bruse

sven sa...

Med anledning av vad Sakine skrev.
Nakna kvinnobröst har helt försvunnit från svensk gammelmedia och mainstream media.På 1970-talet var det vanligt med bilder på kvinnor med nakna bröst i skilda sammanhang i svensk media.Feministerna protesterade mot det och kvinnobrösten försvann mer och mer och nu har de totalt försvunnit från gammelmedia.
Däremot visas det ju män med nakna bröst men om det är ju feministerna knäpptysta.
Vill man nu se nakna kvinnobröst får man göra det på obskyra sidor på internet eller gamla målningar på museer.
Vart tog den svenska synden vägen?

Kristian J sa...

Instämmer, den gamla hederliga svenska synden som gjorde oss kända i hela världen. Nu har vi ingenting

Anonym sa...

Man behöver inte avsexualisera (kvinno-) kroppar och nej, det är antagligen inte möjligt men som det är nu är det ju helt hysteriskt. På sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet gick de flesta tjejer omkring topless på våra badstränder. Mycket tacksamt för oss killar men också mer naturligt. Tuttar är ju verkligen trevligt att titta på men så fantastiska att man måste censurera dem är de faktiskt inte. Nu ska det vara silikonproteser och små barn ska ha sexiga baddräkter. Det är ju helt perverst. Det är knappast ett led i frigörelsen, tvärtom. Tjejerna blev inte avsexuliserade på sjuttiotalet men jag tror förhållandet mellan tjejer och killar var betydligt mer okonstlat då än nu. Nu badar folk fullt påklädda. Någonstans gick det väldigt fel.

/Xeno