2012-11-27

Vimsigt på Aftonbladet Kultur

Var annars. Nästan för dumt för att kommentera men jag gillar att dokumentera det mesta på bloggen. Jag skrev nyligen en spalt där jag riktar kritik mot konstnärslöner och Stig Larsson som grät ut i Situation Stockholm (länk till texten). Då ser denna kulturskribent, och troligtvis en drös andra, nyliberala spöken. Och samtidigt som hon skriver om "dagens nyliberala kulturpolitik" verkar hon ogilla att jag och Fredrik Segerfeldt har invändningar mot, just det, dagens kulturpolitik. Dessutom rörs olika frågor fult ihop till en sörja. Min kritik mot konstnärslönesystemet är principiell. Jag är emot elitistiska statsbidrag, och det är även betydande delar av vänstern. Likaså den vänstertradition jag växte upp i. Kan någon viska det till kulturskribenter som tror att allt bortom deras kompisgäng är nyliberalism (ett ord de för övrigt aldrig har haft någon vidare koll på)? Så här stod det i ett, föga unikt, mejl när jag skrev texten som Aftonbladets kulturskribent reagerar på: "Jag tillhör 'kulturvänstern' men sitter aldrig på middagar och talar så onyanserat om Moderaterna, och vill heller inte förknippas med vare sig Stig Larsson eller den sortens 'kulturvänster', och det är helt uppriktigt menat, och uppskattar som sagt din markering oändligt mycket, även om jag faktiskt med handen på hjärtat, tycker att den borde kommit från - vänstern."

Inga kommentarer: